Hålogalandsbrua
Oppdrag:
- Byggeledelse
PROSJEKTBESKRIVELSE
INDIRA har vært engasjert gjennom Multiconsult i prosjektet Hålogalandsbrua for Statens Vegvesen.
INDIRA er takknemlig for tilliten og har involvert sin kompetanse til det beste for Statens vegvesen. I prosjektet var vi engasjert i flere roller:
- Byggeleder betongkontrakten, entreprenør NCC
- Byggeleder Sluttarbeidskontrakten, Taraldsvik Maskin
- Bistand i Stålkontrakt, entreprenør Joint Venture Hålogalandsbrua, JVH
- Koordineringsansvarlig for fremdrift for alle entrepriser med følgende kontrakter:
- Betongentreprise
- Stålentreprise
- Elektroentreprise
- Sluttarbeidsentreprise
- Mindre entrepriser / leveranser
Hålogalandsbrua er Norges nest lengste hengebro (1533 m). Broen er etablert over Rombaken og innkortet E6 med totalt 18 km.
Betongarbeidene for Hålogalandsbrua besto av 2 brutårn med A-form, samt betongkonstruksjoner for forankring av hovedkabler i stål. Brutårnene er fundamentert på fjell på havbunnen på hhv. -31 og -22 meters dybde. I havoverflaten kobles to senkekasser sammen av en opptil 5 meter tykk fenderplate som er litt over 42 meter lang og nesten 16 meter bred. Tårnbena er totalt hhv. 210 m og 196 m høy og forbindes like under kjørebanen med en rigel/ tverrbjelke samt er sammenkoblet i tårntoppen. Inne i brutårnene er det heis i det ene tårnbenet og trapp i det andre.
Det er medgått totalt ca. 35 000 m3 betong for å bygge brua.
Catwalk etablert før montering av hovedkabler og brudekke.
BYGGHERRE: Statens vegvesen
PERIODE: 2013 – 2020
TOTAL BYGGEKOSTNAD: 3,8 MRD